‘De moed om te vertrouwen’

Leidinggeven is controle houden door los te laten 

‘De moed om te vertrouwen’ is de herziene versie van mijn vorige boek ‘Hoe krijgen ze me zo gek?’

 

Over mijn boek

Organisaties schreeuwen om vertrouwen. De media staan er bol van. Veelal onbewust geven we leiding vanuit wantrouwen, omdat we zijn doorgeschoten in regels en procedures. Met als gevolg ongemotiveerde medewerkers, een te hoog ziekteverzuim en ontevreden klanten. Veel leidinggevenden zitten hierdoor in de vicieuze cirkel van te hard werken, te veel zelf willen doen en niet toekomen aan het coachen van medewerkers. Terwijl coachen vanuit vertrouwen nu juist leidt tot bevlogen en winstgevende organisaties.

We weten het allang. Waarom doen we het dan niet? Omdat we controle willen houden.
 We zoeken houvast en veiligheid, en denken zo het eindresultaat in handen te hebben. Terwijl het tegenovergestelde waar is: medewerkers voelen controledrang en bemoeienis. Dat maakt hen lui, initiatiefloos en ongemotiveerd.

Door mijn jarenlange ervaring in het begeleiden van leidinggevenden heb ik ontdekt dat een bevlogen organisatie om autonome teams en coachend leidinggeven volgens het 6 V-model vraagt. In dit boek leer je alles over deze 6 V’s (creëer Visie, geef Vertrouwen, Verantwoordelijkheid en Vrijheid, vanuit Verbinding, creëer Veiligheid).

Tevens leer je dat leidinggeven aan een ander begint met leidinggeven aan jezelf. Door het toepassen van haar inmiddels bewezen, zeer praktische methode ontdek je waarom vertrouwen geven en dus loslaten zo lastig voor je is. Je krijgt handvatten aangereikt om te durven loslaten. Dit begint met een duidelijke visie, grenzen stellen en medewerkers de aandacht geven die ze verdienen. Hier heb je alleen tijd voor als je de moed hebt om te vertrouwen, met als resultaat dat medewerkers wel doen wat je wil.

‘De moed om te vertrouwen’ is de herziene versie van mijn vorige boek (verschenen in 2012) ‘Hoe krijgen ze me zo gek?’. Door nieuwe inzichten is het boek aangevuld met o.a. het complete 6 V model over coachend leidinggeven.

Managementgoeroes zeggen:

Zo word je gelukkiger en effectiever als manager en als mens. Lezen dus en morgen toepassen!

Prof.dr.ir. Mathieu Weggeman, bestuursadviseur en hoogleraar organisatiekunde aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Ontspannen blijven ook onder moeilijke omstandigheden! Wie wil dat niet? Het recept heeft alles te maken met het managen van emoties. Marjan beschrijft met tal van voorbeelden en veel oefeningen wat u eraan kunt doen. Doe er uw voordeel mee.

Prof. dr. Willem Mastenbroek, hoofdredacteur ManagementSite.nl

Persoonlijke ontwikkeling is nooit klaar. Wie wil (leren) omgaan met ineffectief gedrag vindt in dit boek prachtige voorbeelden en handige handvatten op weg naar Personal Power. En wie is daar niet naar op zoek?’

Ewald Smits, Management Team

 

Boekgegevens

De moed om te vertrouwen

ISBN: 978 90 2441 5595

Boom uitgevers

160 pag. 

Paperback: € 22,50 (+ gratis eBook)

Vanuit Belgie; bestel mijn boek via deze link

Ontvang gratis de eerste twee hoofdstukken:

Vul je gegevens in:
Voornaam:
E-mail:

54 dagen in top 100 gestaan!

Hoogst bereikte positie in top 100 bij Managementboek.nl: plaats 70.

‘Hoe krijgen ze me zo gek?’ besproken op Radio 1 – Tros in Bedrijf

 

Quotes van lezers

“Jouw boek heeft me bij de keel gegrepen en de ogen geopend. Het was een feest der herkenning en ik heb er veel van geleerd, heel erg bedankt hiervoor! Ik ga ermee aan de slag en hoop dat het me brengt waar ik naar verlang!!

Johan Schipper, directeur Schipper Techniek

“Een echte aanrader!

Ik heb inmiddels het boek 2 keer gelezen. Ik herken me zeker als die persoon die zich altijd zorgen maakt over wat mensen van hem vinden en daardoor een “please gedrag” heeft ontwikkeld.

Het volgende is ook voor mij zeer herkenbaar: Ik kan vervelende opmerkingen van anderen moeilijk vergeten. Ook kan ik me te druk maken over het effect die mijn opmerkingen op anderen hebben: “Heb ik het wel goed gezegd? Heb ik ze niet gekwetst?”

Ik weet dat dit een grote afhankelijkheid is. Ik laat me dan te veel beïnvloeden in mijn gevoel door wat anderen vinden/zeggen. En vooral niet zeggen, maar waar ik aannames over doe. Gedachtes als ‘ze zullen wel denken….’. Hopeloos natuurlijk!”

Dank je wel Marjan dat je me dit hebt laten inzien en me handvatten gegeven hebt om hieraan te gaan werken.

Ik weet nu dat ik niet perfect hoef te wezen, en meer moet uitgaan van mijn eigen kracht.

Ik ga dit boek zeker nog een keer (de derde keer) lezen en er een werkplan uit halen voor mezelf.

Een echte aanrader! “

W. van Drunen

“Schitterend boek, geeft handige tips om zaken aan te pakken. Ontzettend leerzaam”

Wil Thomassen, leidinggevende

“Ik heb je boek gelezen nu en ik wilde je even laten weten dat ik het enorm behulpzaam vond! Echt complimenten voor de duidelijke en makkelijke (te begrijpen, niet om te implementeren ;-)) handvaten je geeft. Ik heb al vele boeken gelezen, trainingen gevolgd, maar deze is echt ‘hands-on’! “

Judith van Til, leidinggevende

“Wat een leerzaam boek! Een confronterende manier om effectiever te werken als leidinggevende”.

“Enige tijd geleden heb ik je boek gekocht als cadeau voor mijn Regie-analiste voor het afronden van de cursus “Basiscursus Operationeel Leidinggeven”. Nieuwsgierig geworden heb ik natuurlijk zelf ook even het boekje doorgebladerd. Toen hebben we besloten om dit gezamenlijk door te werken. Zo gezegd zo gedaan.

Ik heb een eigen boekje aangeschaft en daarna hebben we in een wekelijkse sessie ons gezamenlijk over gegeven aan onze eigen angsten en ineffectiviteiten.

Dit hebben wij beide als bijzonder plezierige sessies ervaren. We hebben een beter inzicht gekregen in wat ons drijft en wat onze emoties ons vertellen. Maar daarnaast hebben we ook heel veel over elkaar geleerd. Door met elkaar te sparren in een open sfeer kom je tot nog betere inzichten is onze ervaring.

Kortom een bijzonder leerzaam en effectief boekje. En zoals u zelf al aangeeft is het na het doorwerken van het boekje nog niet gedaan. Nu komt het eigenlijk pas. Dus met enige regelmaat wijzen wij elkaar nog op tips en uitspraken uit “hoe krijgen ze me zo gek”.

Deze prettige ervaring met uw boek/ methode wilde ik u niet onthouden”.

Bart Mol, teamleider facilitair team UMCG

“Toegankelijk geschreven en direct toe te passen. Niet alleen op managementvlak, zelfs niet alleen op zakelijk gebied. Als je de handvatten wezenlijk begrijpt, kun je alle aspecten in je leven er positief mee beïnvloeden. Past dus perfect bij de moderne, authentieke manager. We willen tegenwoordig transparantie en echtheid. Je haalt alleen het beste uit je mensen als je dat eerst bij jezelf hebt gedaan. Voor mensen dus met lef. Een aanrader!”

Linda ’t Sas, klachtcoordinator OLVG

“Voor mij vormt je boek boeiend leesvoer met iedere keer weer “aha”-momenten. In mijn eigen dagelijkse praktijk komt het erop neer dat ik vooral veel probeer te oefenen met zelfwaarneming, vanuit de basisgedachte dat ikzelf verantwoordelijk ben voor het creeëren van mijn eigen effectiviteit en levensgeluk.”

Rob Hoogland, Coordinator Service Support, Fast & Fluid

“Ik heb in je boek geleerd dat leidinggeven energie aanboren is bij jezelf en bij de mensen die je aandacht geeft, zonder dat je hen claimt, controleert of betuttelt.

Concreet bevestig je mijn ingezette koers om mezelf niet langer afhankelijk te maken van anderen, het goed met mezelf te hebben en op basis van zelfgekozen doorleefde doelen de energie op gang brengen die daarbij nodig is”.

Huub ter Haar, communicatiestrateeg

Interview in blad Communicatie

 

Interview krant Belastingdienst