kop6_evenpersoonlijkIk kan het steeds beter met mezelf vinden. Dit vergt wat uitleg vermoed ik. Ik heb een enorm kritische stem die mezelf flink in de weg kan zitten. Die tegen me praat en me schuld- en schaamtegevoelens bezorgt (dat ik weer iets niet goed heb gedaan bijvoorbeeld). De ellende is dat ik deze stem te veel geloofde en daardoor ging piekeren. Waardoor mijn zelfvertrouwen regelmatig ondermijnd werd.

Op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee. Hoe lang wilde ik deze langspeelplaat in mijn hoofd nog geloven? Niet lang meer was de conclusie. Tijd om de confrontatie met mezelf aan te gaan. Eén van de manieren was om elke avond, tijdens mijn meditatiemoment, mezelf complimenten te geven. Deze oefening gaf ik regelmatig aan coachklanten zonder het zelf daadwerkelijk gedaan te hebben. Tijd dus om het zelf maar eens toe te passen (voor een ander is het altijd makkelijker te weten wat helpt dan voor jezelf is mijn ervaring :-)). Het hielp! Ik voelde meer compassie met mezelf en kreeg daardoor meer vertrouwen en rust. Ik maakte me minder druk om wat anderen wel of niet vinden en/of denken (terwijl ik me nota bene het meest druk maakte over zaken die vaak niet eens waar waren (aannames), waar ik me volledig door liet leiden).
Het voelt heerlijk om meer regie te hebben over dit stukje in mezelf. Het rare is dat ik op veel gebieden de regie voel (ik leef het leven wat ik wil door mijn hart/passie te volgen, heb veel zelfvertrouwen in wat ik doe in mijn werk). Maar dit stukje, over iets niet goed doen en aardig gevonden willen worden door met name mijn privé-omgeving, had ik niet onder controle.

Ik ben dus weer een stap verder. En natuurlijk is de kritische stem er nog steeds. Ik weet er alleen veel beter mee om te gaan door hem minder te geloven.

Ik merk dat veel mensen geteisterd worden door een te kritische stem. Dat ze vaak (onbewust) zichzelf naar beneden halen en dit veel effect heeft op eigen geluk en plezier in het leven. Als manager kan dit helaas veel effect hebben op de effectiviteit van het team.

Dit keer lees je in mijn eZine hoe jij een goed draaiend team bereikt door je zelf eens in de spiegel aan te kijken en je eigen kritische stem te ontdekken.

Veel leesplezier.

Hartelijke groeten,

Marjan Haselhoff

Oefening Het geheim van een goed draaiend team

Een goed draaiend team is de droom van elke manager. Een team waar geen gedoe is, waar mensen doen waar ze voor staan opgesteld, waar ze prettig samenwerken, hun verantwoordelijkheid nemen en betrokkenheid tonen.

Toch vinden de meeste managers het vaak lastig dit te bereiken. Waarom? Omdat ze denken dat als iets niet lekker loopt en medewerkers niet goed functioneren de verandering bij de medewerker moet beginnen. De focus ligt bij de ander en niet bij jezelf. En precies daar gaat het mis.

Leidinggeven aan een team begint met leidinggeven aan jezelf. Dit betekent jezelf goed kennen en begrijpen waarom het jou nog niet lukt een goed draaiend team te creëren.

Het vergt alleen veel van jezelf inzicht te krijgen in je eigen patronen. Onze meeste patronen en gedrag zijn onbewust (zo’n 95% is onbewust). Het is dus  niet vreemd dat we niet doorhebben waar we onszelf in de weg zitten om te bereiken wat we willen.

We zijn als het ware in slaap gesukkeld, doen wat we altijd al deden en krijgen dan ook altijd wat we kregen. We hebben geen idee hoe tot ander, (lees; effectiever) gedrag te komen.

Tijd om wakker te worden. Om jezelf in de spiegel aan te kijken en je onbewuste gedrag bewust te maken. En te ontdekken welk valkuilgedrag, gevoed door een eigen kritische stem, jou onbewust saboteert waardoor je nog niet dat goed draaiende team hebt.

Een voorbeeld.

Loes is leidinggevende van een team dat niet lekker draait. Er is veel weerstand in het team over veranderingen die moeten worden doorgevoerd. Mensen klagen veel en wijzen naar elkaar waardoor menigeen er de kantjes vanaf loopt. Loes heeft er van alles aan gedaan om het team beter te laten lopen. Ze heeft haar medewerkers regelmatig aangesproken op dit gedrag en aangegeven dat ze verwacht dat het echt anders moet. Ze is inmiddels behoorlijk gefrustreerd dat dit alles geen effect lijkt te hebben en zit met de handen in het haar. Hoe kan ze dan wel tot een beter resultaat komen?

Loes komt er tijdens coaching achter dat ze alleen maar bezig is met het willen veranderen van haar mensen. Ze heeft geen idee dat haar gefrustreerde houding averechts werkt op haar mensen en dat de sleutel tot verandering bij haar begint.

Ze ontdekt dat haar valkuilgedrag perfectionisme is. Alles moet op haar manier en daarmee legt ze de lat voor zichzelf maar ook voor anderen heel hoog. Haar perfectionisme komt voort uit de belemmerende overtuigingen (haar kritische stem): “mensen moeten naar me luisteren”, “ze moeten doen wat ik zeg”, “ze moeten harder werken en niet zo zeuren”. Op de vraag: wat is het ergste wat er kan gebeuren als jij je perfectionisme loslaat antwoordt ze: dan gaat alles mis, dan gaat het anders dan ik wil, en dan heb ik gefaald (haar meest kritische gedachte).

Belangrijk is om de grootste zorg te achterhalen. Datgene wat je niet wilt voelen. Bij Loes is dat haar faalangst. Deze drukt ze weg waardoor ze maar blijft duwen en trekken aan haar team. Toen ze contact maakte met deze angst en deze vervolgens ging accepteren ontstond er ruimte en rust anders met zaken om te gaan. Ze zag in dat ze nooit echt goed had geluisterd naar wat haar team beweegt en geen idee had waarom ze zo in de weerstand zaten.

De 3 V’s toepassen

Effectief leidinggeven begint met coachend leidinggeven volgens de 3 V’s. Dit gaat over vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid geven. Wil je betrokken medewerkers die meedenken, initiatieven nemen en goed samenwerken dan zul je de 3 V’s moeten toepassen.

Mensen willen Vertrouwen voelen. Ze mogen dingen op hun eigen manier doen, worden gewaardeerd, gehoord en gezien. Als ze dit voelen en ook nog eens veel Verantwoordelijkheid en Vrijheid krijgen gaan ze zich echt inzetten en ontstaat maximale betrokkenheid. Bedenk zelf maar eens; Hoe stuurt jouw ideale manager jou aan? Door jou veel vertrouwen en verantwoordelijkheid te geven?

De grote uitdaging voor menig manager is om deze 3 V’s ook daadwerkelijk toe te passen en niet halfslachtig door op het moment suprême bijvoorbeeld weer in de controle te schieten.

Als je team niet lekker loopt is dit altijd een signaal dat jij nog iets laat liggen door onbewust in je valkuil te schieten. Let op dat de verandering bij jezelf ook gevolgen voor het team kan hebben. Het kan zijn dat je iemand uit je team ontslaat of dat je een andere plek in de organisatie voor hem of haar zoekt.
Door duidelijk aan te geven dat het zo niet langer gaat (Er is namelijk altijd een kleine groep die de 3 V’s niet oppakt). Want ook dat getuigt van leiderschap. Het gaat over loslaten maar ook doorpakken, lef tonen en daar waar nodig mensen aanspreken op ongewenst gedrag. In mijn ervaring is daar vaak nog veel winst te behalen.

Het stappenplan naar het doorvoeren van de 3 V’s

Stap 1: Als je team niet lekker draait, ontdek dan bij jezelf waar je valkuil ligt (controledrang, perfectionisme, pleasegedrag, confrontatie mijdend gedrag, moeite met nee zeggen, te overtuigend zijn van eigen gelijk)

Stap 2: Ontdek welke belemmerende overtuigingen debet zijn aan dit gedrag. Wat ben je allemaal gaan geloven (je kritische stem).

Stap 3: Onderzoek en voel je meest belemmerende overtuiging. Datgene wat je niet wilt voelen. Het is je angst.

Stap 4: Accepteer deze angst en maak contact met effectief gedrag dat je wel wilt toepassen.

Wil je elke maand gratis inspirerende oefeningen ontvangen en tevens mijn gratis eBook  Meld je aan via deze link.

234 keer bekeken