kop6_evenpersoonlijk

Ik ben slecht in small talk. Hiermee bedoel ik; kletspraatjes over het weer e.d. Zaken die er naar mijn idee niet toe doen.

Inmiddels weet ik dat het allemaal een kwestie van perceptie is. Het zijn mijn overtuigingen die ervoor zorgen dat ik me niet lekker voel tijdens zulke gesprekken. En daar heb ik alleen mezelf mee! Op het schoolplein bijvoorbeeld, waar moeders en vaders met elkaar babbelen. Of tijdens een netwerkbijeenkomst waar ik niemand ken en waar het lijkt of ik de enige ben die het eng vindt een gesprek aan te knopen met een wildvreemde.

Blijkbaar ben ik gaan geloven dat een gesprek diepgang moet hebben, dat het over ‘iets’ moet gaan wat er toe doet. Het liefst over zaken waar ik invloed op kan uitoefenen. Ik creëer hiermee echter verwachtingen die vaak niet uitkomen. Waardoor ik teleurgesteld raak. Oftewel; ik creëer weerstand/spanning in mezelf wanneer een gesprek in mijn ogen over ‘iets onzinnigs’ gaat.

Ik heb geleerd dat acceptatie van mijn weerstand het enige is dat helpt. Mijn weerstand is namelijk op dat moment de realiteit. En aangezien het vele malen effectiever is de realiteit te accepteren dan te ontkennen of weg te drukken, geeft dat veel rust.

Voor mij is acceptatie een cruciaal element in mijn leven geworden. Mijn lijfspreuken zijn daarom ook; ‘het is wat het is’ of ‘ik verhoud me graag tot de realiteit’. De rust die acceptatie mij oplevert zorgt er voor dat ik (meestal) erg kan genieten van het leven En daarom een leuk en gelukkig leven leidt.

Uiteraard blijf ik momenten van weerstand creëren in mijn leven. Als dat niet zo was zou ik verlicht zijn en dat ben ik nog niet. Weerstand voel ik in mijn lichaam. Het is mijn signaalfunctie om weerstand, middels acceptatie, om te zetten naar rust waardoor het soms lukt om in ontspannen toestand small talk gesprekken te voeren. Een overwinning op mezelf!

Deze keer lees je in mijn eZine hoe je via acceptatie op een ontspannen en succesvolle manier leiding geeft.

Veel leesplezier.

Hartelijke groeten,

Marjan Haselhoff

Oefening: Ontspannen leidinggeven doe je zo!

Ervaar je regelmatig stress en spanning in je werk? Merk je dat je te veel worstelt waardoor je onrust ervaart? En zou je willen leren op een meer ontspannen manier leiding te geven?

Ontspannen leidinggeven; voor velen een wens maar een bijna onbereikbaar doel. Hoe kan het toch dat ontspannen leidinggeven zo moeilijk is?

Dit komt omdat we te snel in de weerstand zitten. Wat bedoel ik hiermee? Dat we niet kunnen accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn. Niet kunnen accepteren dat medewerkers niet luisteren, geen initiatieven ontplooien, teamleden ruzie hebben, mensen hun afspraken niet nakomen/altijd te laat komen etc.

Weerstand gaat altijd over verwachtingen die niet uitkomen. Je wilt graag dat je medewerkers iets doen. De realiteit is echter dat ze doen wat ze doen. Dat druist in tegen jouw verwachting(en). Deze weerstand zorgt vervolgens voor onrust en/of stress bij jezelf.

Te veel verwachtingen hebben zorgt voor ineffectief gedrag. Hoe dus om te gaan met situaties waarin je te veel verwachtingen creëert?

Acceptatie is de sleutel! Het is de meest onderschatte effectieve stap die je kunt zetten om verwachtingen te tackelen en ontspannen leiding te geven.

Wat moet er dan geaccepteerd worden? De realiteit!! Dat de ander doet wat hij of zij doet. Als je dit namelijk niet accepteert creëer je lijden in jezelf; creëer je weerstand. Je zou dus ook kunnen zeggen: accepteer je eigen weerstand.

Het gaat erom dat je continue accepteert wat zich aandient. Dus accepteer je emoties, accepteer de ander maar accepteer ook wanneer het niet lukt iets of iemand te accepteren. Want dat is de realiteit. Kortom; accepteer het moment.

Waarom is acceptatie zo belangrijk? Omdat het rust, ontspanning en/of ruimte oplevert. Stel jezelf maar eens de vraag: wat levert acceptatie me op?

Het creëren van rust is cruciaal om ontspannen te zijn. Pas wanneer je ontspannen bent ben je helderder, opener en heb je vrije aandacht. Aandacht die je nodig hebt om anders met situaties om te gaan.

Een voorbeeld

Ludo is manager en heeft moeite met medewerkster Rianne. Zij levert niet die prestaties die hij van haar verwacht. Hij weet dat hij de confrontatie met Rianne moet aangaan over haar matige presteren, maar doet het niet. Hij plaatst wel eens een indirecte opmerking in de hoop dat ze begrijpt wat hij bedoelt. Tot op heden heeft dit geen effect. Ludo baalt hier stevig van. Hij weet niet hoe hier effectief mee om te gaan. Hij neigt zich terug te trekken en ontwijkt Rianne. Met als gevolg dat hij zich steeds meer ergert en gespannen rondloopt op zijn werk.

Wat is hier aan de hand? Ludo heeft verwachtingen die niet uitkomen waardoor hij baalt en gespannen is. Dit komt omdat Rianne niet de prestaties levert die hij voor ogen heeft. Hierdoor creëert Ludo weerstand in zichzelf. En dat zorgt voor stress.

In situaties waar je worstelt heb je altijd twee keuzes:

  1. Je accepteert de situatie zoals deze is. Je wilt dan niets veranderen aan de situatie. In het geval van Ludo zou dit betekenen dat hij accepteert dat Rianne doet wat ze doet. Hij verbindt ook geen consequenties aan haar gedrag. Dit is niet wat Ludo wil.
  2. Je wilt de situatie graag veranderen omdat je vindt dat iets niet goed loopt en je ziet het als jouw taak daar verandering in aan te brengen. Dit lukt je echter niet waardoor je in de weerstand schiet. Het tegenstrijdige is dat hier ook acceptatie nodig is. Hier is het echter een tussenstap. Acceptatie is nodig om je weerstand op te heffen en innerlijke rust te creëren. Dit doe je door de realiteit te accepteren. Voor Ludo geldt dat hij de situatie met Rianne wil veranderen maar inziet dat hij eerst innerlijke rust moet creëren. Zodat hij zijn ineffectieve gedrag (indirecte opmerkingen plaatsen en negeren/ontwijken) kan omzetten naar effectief gedrag.

Voor Ludo betekent dit dat hij zijn weerstand op moet heffen. Dit doet hij door te accepteren dat Rianne doet wat ze doet. Hij verhoudt zich hierdoor tot de realiteit. Hij laat zich niet meer raken door wat een ander wel of niet doet. Dit creëert innerlijke rust en vermindert de stress.

Pas dan is hij in staat anders met de situatie om te gaan. Hij wil de situatie niet laten zoals deze is. Hij is verantwoordelijk voor het neerzetten van een goed presterend team. Hij realiseert zich echter dat hijzelf anders moet veranderen.

Het proces van acceptatie is voor hem een echte eyeopener. De rust die hij hiermee creëert stelt hem in staat op een duidelijke (voor hem confronterende) manier aan te geven dat het gedrag van Rianne niet gewenst is. En dat hij graag met haar op zoek wil naar mogelijkheden hoe zij tot betere prestaties kan komen. En mocht ze dit niet willen of kunnen, dan kunnen Ludo en Rianne samen naar een andere baan voor haar zoeken.

Het stappenplan naar ontspannen leidinggeven:

Stap 1: Ervaar je weerstand/stress/spanning ten aanzien van iets of iemand? Weet dan dat je verwachtingen hebt die niet uitkomen.

Stap 2: Wanneer je worstelt heb je twee keuzes. Je accepteert de situatie zoals deze is. Je laat los en klaagt en zeurt niet meer. De tweede keuze is dat je de situatie wel degelijk wilt veranderen. Je weet echter nog niet wat de meest effectieve manier voor jou is. Bedenk welke keuze je wilt maken.

Stap 3: De tweede keuze houdt in dat jij je verhoudt tot de realiteit waardoor jij je eigen weerstand opheft. Zie dit als een tussenstap. Accepteer wat de ander doet/zegt etc. Als het goed is geeft dit rust, ruimte en/of ontspanning.

Stap 4: Nu ben je in staat effectief te zijn. Maak contact met wie je wilt zijn als manager. Wil je bijvoorbeeld open, duidelijk en eerlijk zijn? Leef deze waarden richting je medewerkers.

Ga dit vooral ervaren in de praktijk. Het is namelijk iets wat moeilijk verstandelijk te begrijpen is. Ga voelen dat alleen bij ontspanning jij je vrij voelt te zijn wie je wilt zijn. Veel plezier!

Wil je elke maand gratis inspirerende oefeningen ontvangen en tevens mijn gratis eBook Meld je aan via deze link.

 

316 keer bekeken